Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Feminism behövs visst.

Av Johanna - 19 januari 2014 13:54

Jag tipsar om en text som är värd att uppmärksamma och ta till sig, klicka här.


Jag känner igen mycket i det här. Det är sådant som jag har varit med om själv och sett/hört att andra har varit med om. Det får inte fortsätta så här! Vi måste kämpa till det bättre. Vi måste få bort den skeva och felaktiga synen på vad feminism är och de normer som finns om hur en tjej och en kille är/ska vara och får göra. Detta är inte rätt! Det är inte rätt att uppfostra barn att tro att det är och ska vara så här. Ingen ska behöva bli kränkt, bli behandlad illa och acceptera orättvisor osv beroende på ens kön eller etnicitet, religion och sexualitet.

 

Text: textrader, Johanna.

 
 
EnGalenGet

EnGalenGet

19 januari 2014 14:45

Wow, kollade länken!! Hon skriver mycket som jag tänkt på. När jag först fick höra talas om feminism var min första tanke: "Varför lär man inte ut det här i skolan?" Jag gick väl i ÅTTAN då jag fick reda på vad det betydde, eller sjuan? En kille i min klass då sa något som visade hans okunnighet om feminism, och jag blev förbannad. Varför lär man inte ut vad det EGENTLIGEN är så att det inte blir en massa dumma missförstånd!?

Inspirerande inlägg, tack.

http://vadihelefriden.bloggplatsen.se

Johanna

19 januari 2014 17:29

Hej!
Tack för din kommentar :). Jag håller med dig, det borde läras ut på ett helt annat sätt (och till en början tas upp i undervisningen). Okunskap skapar felaktig förståelse och missförstånd. Jag tycker det är starkt och bra av henne att skriva den texten. Det är tyvärr allt för vanligt att det går till/är så. Vi behöver ändra på normen!

Tack så mycket! Kämpa vidare!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 22 januari 2016 14:36

Vi stod i samma kassakö i en av centrums livsmedelsbutiker. Snabbt tittade vi båda på varandra. Det jag minns av dig är att du såg trevlig och glad ut. Du hade fina ögon. Hur ska jag agera när jag möter en främmande människa som jag för stunden finne...

Av Johanna - 3 augusti 2015 22:53

"Attention is the rarest and purest form of generosity."

Av Johanna - 18 april 2015 21:41

  Det är så himla härligt med blommor och solsken som kommer med våren! Naturen är verkligen vacker.Text & fotografier: textrader, Johanna. ...

Av Johanna - 22 februari 2015 11:15

Lördag, en dag med min vän Nathalie. Det kändes väldigt behövligt och betydelsefullt att få vara med någon, med en vän, efter att ha fått gå igenom något riktigt jobbigt. Vi pratade och bara var med varandra som sällskap. Det kändes väldigt bra.   ...

...

Av Johanna - 22 februari 2015 11:05

Det var bättre ett tag mellan oss. Jag trodde det var bra. Nu har allt rasat. Kanske förstördes det för länge sedan men att det nu blev synligt. Det var nu det verkligen bevisades. Finns du kvar? Har du någonsin funnits? Vad har varit sanning och vad...

Johanna

      

Presentation


Jag är född i mitten av 90-talet. Jag tycker om natur, veganism, feminism, kaffe, konst, kreativitet och många fler underbara saker.

Länkar

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards